Forum www.clanbushido.fora.pl Strona Główna www.clanbushido.fora.pl
Forum klanu Bushido- L2EX
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Offtop
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.clanbushido.fora.pl Strona Główna -> Forum wewnętrzne / Kosz / Karczma
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
UlfNitj'Sefni
Mistrz Klanu



Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 257
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łąck

PostWysłany: Sob 16:35, 29 Paź 2011    Temat postu:

Zasada ogólna:

słońce z tyłu obiekt jasny, mało plastyki
słońce z boku obiekt dość jasny dużo plastyki
słońce z przodu obiekt ciemny, sylwety, specjalne efekty



Słońce
z tyłu na zdjęciu otrzymujemy mało cieni, gdyż większość płaszczyzn zwrócona jest frontem do słońca, dlatego mało plastyki. Jednocześnie czas naświetlania najkrótszy z możliwych. Naświetlamy na światła, cieni bowiem jest mało. Uważać, by cień fotografującego nie wyszedł ni stąd, ni zowąd na zdjęciu.

Słońce
z boku dużo plastyki kosztem zwiększenia się ilości cieni. Efekt byłby chybiony, gdyby cienie stały się czarnymi plamami (przy zbyt krótkim naświetlaniu), dlatego naświetlamy na cienie, czyli nieco dłużej.

Słońce z przodu dziedzina najtrudniejsza, o której pomówimy osobno. Ogólnie: fotografujemy płaszczyzny ocienione, gdyż odwrócone tyłem do słońca, przeto ciemne. Naświetlanie na cienie, znacznie dłuższe. Właściwie ukierunkować światłomierz, gdyż - skierowany ku słońcu - może wskazywać mylnie nie dłuższy, ale właśnie dużo krótszy czas naświetlania!



SŁOŃCE Z TYŁU I Z BOKU

Teraz korzystam ze sposobności, by przestrzec wszystkich przed zbyt częstym stosowaniem światła z tyłu za fotografującym. Zostawmy to zawodowcom, parającym się smutnym zadaniem sfotografowania naraz 124 osób. Tak więc np. biorąc się do portretu na wolnym powietrzu - bardzo wdzięczna dziedzina pracy, a właściwie przyjemność - postarajmy się wyzyskać naturalne oświetlenie tak, aby wszystkie szczegóły twarzy zarysowały się delikatnie cieniami, podkreślając jej cechy charakterystyczne. Rezygnując z wystawienia delikwenta twarzą do słońca, unikniemy wykrzywienia rysów i nienaturalności. Wyjdzie to niewątpliwie na korzyść fotografującemu i fotografowanemu. Przy scenach rodzajowych, towarzyskich grupkach chwytanych na gorąco, zwykle nie mamy czasu dobierać oświetlenia. Niewiele wpływa to jednakże na jakość zdjęcia, wieloplanowego i zróżnicowanego. Takie grupki wycieczkowe podobają się najczęściej przez uchwycenie jakiejś sytuacji czy zdarzenia, nie zaś wskutek jakiegoś wyrafinowanego oświetlenia, którego rodzaj gra tu mniejszą rolę. Zatem jeszcze jedna zasada: błędy oświetlenia występują najjaskrawiej przy zdjęciach pozbawionych szczegółów i "akcji"; tam światło decyduje o poziomie zdjęcia. Dlatego umiejętność doboru gra większą rolę w portrecie niż w grupie, we fragmencie niż w widoku ogólnym, w wycinku niż w całości.


ZDJĘCIA PODŚWIETLNE - TRUDNE

Dawniej amatorzy - spece mówili nowicjuszom: - Fotografujcie tylko ze słońcem. Nie fotografujcie pod słońce nigdy!
No i nie fotografowało się.
Aż przyszedł koniec i na tę niewzruszoną, fundamentalną regułę (zwykły koniec niewzruszonych, fundamentalnych reguł). Spróbowano przywrócić do łask ten sposób oświetlenia na zasadzie następującej:
Zdjęcie może składać się z tonów różnej wartości: od najwyższych (zupełnie białych) świateł, do soczystoczarnych cieni. Oświetlenie przednie (słońce z tyłu) tych najjaśniejszych miejsc nic nam nie da, jest to przecież światło odbite "z drugiej ręki".
Natomiast fotografując pod słońce zyskuje się na tych światlach najwyższych, jednak obraz wypada dość ciemno, przewagę mają płaszczyzny ocienione.
Czym zasadniczo różni się zdjęcie podświetlne od normalnego? Jasnymi krawędziami akcentuje perspektywę powietrza i oddalenie przedmiotów, tłumi niepotrzebne szczegóły, a motyw główny wyraźnie podkreśla.
Fotografika węgierska, która bodaj pierwsza doceniła znaczenie zdjęć podświetlnych, pokazała światu, jak wiele uroku kryje w sobie ta wyklęta niegdyś dziedzina fotografii. Między innymi nasadka duto zawdzięcza swe powstanie eksperymentom z wyrównywaniem kontrastów przy zdjęciach podświetlnych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.clanbushido.fora.pl Strona Główna -> Forum wewnętrzne / Kosz / Karczma Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Strona 10 z 10

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin